lauantai 7. helmikuuta 2009

Sivistyslautakunnan päätös lukioasiassa

Sivistyslautakunnan kokouksessa tekemäni päätösehdotus, jota ei kannatettu:

Kokous 05.02.2009

Asiakohta 25: Vaajakosken ja Palokan lukioiden pysyvä sijoitusratkaisu

Ehdotus päätökseksi:

Esitetyn pohjalta sivistyslautakunnalla on ollut käytössään tarvittava tieto päätöksenteon tueksi ja sivistyslautakunta päättää, että Palokan ja Vaajakosken lukioita ei lakkauteta.

Päätökseen ehdotan liitettäväksi seuraavan ponnen:

1. Sivistyslautakunta esittää kaupunginhallitukselle ja –valtuustolle, että Palokan ja Vaajakosken lukioiden uudisrakentaminen aloitetaan välittömästi.

2. Koulutoimi käynnistää Jyväskylän lukioitten sijoittumisen, investointiohjelman ja opiskelijamäärien sopeuttamisen siltä pohjalta, että Vaajakosken ja Palokan lukioita ei lakkauteta.

Yhdyin tämän jälkeen ehdotukseen, jossa ehdotettiin vain Palokan lukion säilyttämistä. Tämä ehdotus hävisi äänin 8-5.

Matti Vesa Volanen

Lukioiden uusjako Jyväskylässä

Jyväskylän maalaiskunnassa on kauan ja määrätietoisesti kehitetty Palokan, Vaajakosken ja Tikkakosken taajamia täyden palvelun yhteisöinä. Näihin palveluihin on kuulunut myös lukiot. Juuri ennen liittymistä oli saatu pitkään suunnitellut ja hartaasti odotetut Palokan ja Vaajakosken lukioiden uudisrakentamishankkeet toteuttamista vaille valmiiksi. Rahatkin olivat jo tietossa. Kuntaliitos pysäytti hankkeet.

Vanhassa Jyväskylässä ajatellaan toisin: meillä on yksi keskus ja asumisalueet keskuksen ympärillä, palvelut sijoitetaan keskukseen.

Lukiokysymyksessä kiteytyy se, miten uuden Jyväskylän yhteisörakennetta halutaan ja tullaan kehittämään. Onko yksi keskus ja nukkumälähiöt vai rikas yhteisöllisten taajamien toimiva kokonaisuus?

Palokan ja Vaajakosken lukiot on rakennettava, mutta samalla on tehtävä paljon muuta. Lukioiden toimintaa on tarkasteltava kokonaisuutena: on arvioitava yhtä aikaa kaikkien lukioiden investointitarpeita ja aloituspaikkamääriä.

Ikäluokat pienevät eniten vanhan Jyväskylän alueella. Sen sijaan Palokka ja Vaajakoski ovat väestöltään vahvistumassa. Keskustan lukioissa on siis vähennettävä aloituspaikkoja ja arvioitava investointiohjelmaa siltä pohjalta.

Suunniteltua lukioon menevien osuutta ikäluokasta voitaisiin nostaa nykyisestä 55%:sta 60%:iin edellytettynä, että kaikkien lukioiden yhteistyö ammatillisten oppilaitosten kanssa saadaan toimimaan nykyistäkin paremmin.

Lukioihin hakeutumistakin voitaisiin kehittää siten, että oppilaat hakeutuvat yhdellä yhteishakukoodilla Jyväskylän lukioon ja opiskelijat sijoitetaan esimerkiksi läheisyysperiaatteen mukaan omaan lukioyksikköönsä.

Meillä on siis päätettävänä kuntaliitokseen liittyvä periaatelinjaus. Linjaus, joka pitäisi tapahtua kunnanvaltuustossa eikä sivistyslautakunnassa.

Matti Vesa Volanen

(KSML 05.02.2009)

maanantai 1. joulukuuta 2008

Keski-Suomen Vasemmistoliitto vaatii tehoa ja tuottavuutta elvytykseen

Keski-Suomen Vasemmistoliiton piirikokous vaatii elvytystoimilta todellista tehokkuutta ja tuottavuutta. Kansakunta on vaarassa syöksyä lamaan, mutta hallitus tyytyy elvytystoimissaan kosmetiikkaan. Valtiovarainministeri unohtaa talkoohengen, jolla toivo piti luoda. Tuottavuuden ja tehokkuuden nimissä jatketaan eettisesti väärää ja suhdannepoliittisesti vaarallista julkisten palveluiden alasajoa.

Perustoimeentuloa on parannettava, verohelpotukset on kohdistettava pienituloisille ja kuntien peruspalvelut on pelastettava. Vain nämä toimet kohdistuvat täysimääräisesti kotimaiseen reaalitalouteen sekä työllisyyden ja hyvinvoinnin ylläpitoon.

Jyväskylässä 29.11.2008
Keski-Suomen Vasemmistoliiton piirikokous

Koulutuspolitiikan haaksirikko estettävä

Koulutuspoliittinen keskustelu on muutamassa vuodessa kääntynyt päälaelleen. Sensaatiohakuisuus on vallannut suurilla otsikoillaan julkisen kasvatuskeskustelun. Ratkaisuksi koulujemme ongelmiin tarjotaan nyt valvontaa ja rajoituksia pohtimatta ongelmien perussyitä.

Nuoria ei tule leimata riskiksi tai uhaksi. Kasvatus voi menestyä vain uskoen ja tukeutuen lasten ja nuorten kaikinpuoliseen kehitykseen. Lapsia ja nuoria tukevaa yhteisöllisyyttä voi syntyä vain siten että he ovat myös itse mukana rakentamassa omaa kouluaan.

Peruskoulu ei ole vielä valmis. Opetusryhmät ovat liian suuria. Opettajien täydennyskoulutus on pitkälti laiminlyöty. Pedagoginen kehittämistyö on unohdettu lähes kokonaan. Taito- ja taideaineita ei ole pystytty integroimaan tietopuoliseen opetukseen. Koulu- ja opiskelijaterveydenhuolto sekä muu oppilaiden hyvinvointia ja mielenterveyttä tukeva toiminta on raskaasti alimitoitettu. Kukaan ei huolehdi siitä, että koko ikäluokka siirtyy ongelmitta toisen asteen koulutukseen ja työelämään.

Valvonta ja rajoitukset eivät pelasta peruskoulujamme. Pikemminkin on keskityttävä koulujen toiminnan kehittämiseen: opetusryhmien koot saatava pienemmiksi (keskimäärin 20 oppilasta), pedagogiseen tutkimus- ja kehittämistyöhön panostettava runsaalla kädellä: peruskoulusta tehtävä demokratian kouluja. Lukiot ja ammatilliset oppilaitokset on lähennettävä toisiinsa myös hallinnollisesti.

Jyväskylässä 29.11.2008
Keski-Suomen Vasemmistoliiton piirikokous